Monday, April 20, 2009

Satu ketika dulu...

(rujukan gambar dari http://notakhairi.blogspot.com)

Teringat di zaman kecil dulu...

"Tu la PM kita...Doktor Mahathiq (sebut org kedah)"

Teringat di zaman sekolah rendah

"Siapa perdana menteri kita?"

"Doktor Mahathiq cikgu!!!" (dengan bangga sebab tau nama PM)

Teringat di zaman sekolah menengah

"Siapa yang mencipta 'wawasan 2020'?"

"Datuk Mahathir cikgu!!!!" (sebutan dah betul sebab dah meningkat dewasa...tapi still salah gelaran)

Sampai sekarang aku x boleh lupakan jasa-jasa dia dalam pembangunan negara...walaupun ketika kecil dulu aku x tahu pun apa itu BARISAN NASIONAL...yang aku nampak timbang tu...lepas tu orang dok ejek aku...

"woi...mu nak thu (tahu) dak...timbang tu busuk...busuk skerap(getah)...timbang tu la dok guna timbang skerap...bik (lebih baik) mu pilih bulan...terang benderang..."

Ha...jangan pelik...itu adalah dialog realiti aku ketika aku darjah 1...bukan guru yang mengajar...tapi tahu...tapi aku tetap dengan penimbang tu...walaupun diejek dengan bau skerap...

Tapi kini...aku tetap menanti...kerana pada satu ketika aku nyaris menyingkir penimbang kerana 'Doktor Mahathir' aku yang aku sanjungi seketika dulu...kuat pengaruh dia terhadapku...

Kini ... dia mula kembali bersama penimbang...aku mula yakin terhadap penimbang aku semula ... tapi... bila aku boleh mengundi nih ... IC pulak hilang ... aduhhhhhhhhhhh!!!! Daftar pun blom lagi!!!!Huhuhuhu....

*aku suka pic tu...segak sungguh Tun posing...I like it....hihihihih


Saturday, April 18, 2009

Serupa siapa?






Serupa ayah atau serupa ibu?~~

Hidangan di hujung minggu~~

Dalam kepala otak minggu ni memang dah plan nak masak aper...selalunya blur...asyik-asyik kari udang...asyik-asyik ayam masak lemak cili api...asyik-asyik tomyam...asyik-asyik sardin...kekadang naik penat nak masak benda yang sama...tapi kali ni aku lepak kat www.resipi.net puas hati aku...hari ni aku masak udang masak kasturi...kerabu taugeh...dan begedil untuk Adib...puas hati la...sebab sedap...suami aku siap tambah nasi...Adib tu jangan cakap la...memang hobi dia sama ngan aku..'makan'...hihihihih...x sempat nak snap gambar...coz lepas masak terus makan...try la...memang sedap...simple...x banyak bahan...just limau kasturi...cili merah ngan hijau...garam...bawang besar...tomato dan jangan lupa minyak untuk goreng...sedappppppp...selamat mencuba!!!~~

Friday, April 17, 2009

Hanya sekadar hiburan

video

Video ni time Adib berumur 9 bulan...dah boleh makan...

Kemelut komuter: Surat terbuka buat KTMB - Please lah KTMB...x paham lagi ker??~~

(Dipetik dari Utusan-17/4/09)

BARU-baru ini Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat ada menegur bahawa KTMB tidak mesra golongan orang kurang upaya (OKU).
Katanya sejak tahun lepas lagi beliau telah membangkitkan perkara itu dengan agensi terbabit. Dan saya, sebagai pengguna perkhidmatan komuter di bawah kendalian KTMB ingin menambah bahawa bukan sahaja KTMB tidak mesra OKU tetapi juga tidak mesra dengan keseluruhan penggunanya.
Masalah bukan berlaku setahun dua tetapi sepanjang lima tahun saya menggunakan perkhidmatan komuter.
Saya percaya selain saya, sudah beratus aduan pengguna terhadap perkhidmatan KTMB disuarakan, sama ada melalui forum ini ataupun medium lain.
Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Abdullah Ahmad Badawi juga pernah menegur kelemahan perkhidmatan komuter suatu ketika dulu. Malangnya, sehingga ke hari ini, tiada perubahan berlaku, malahan semakin hari semakin teruk sehingga ramai pengguna menganggap bahawa KTMB tegar terhadap aduan dan rungutan pengguna.
Masalah paling ketara dalam perkhidmatan komuter ialah masa perjalanan yang tidak tepat dan tergendala (dua atau tiga trip komuter dijadikan satu trip sahaja).
Walaupun kononnya waktu perjalanan komuter ke semua destinasi telah dibuat penjadualan semula dari 15 minit setiap trip kepada 20 minit sejak tahun lalu, ia hanya retorik semata-mata.
Bayangkan, hampir setiap hari komuter mengalami kelewatan waktu perjalanan atau dilambatkan atas alasan teknikal dan sebagainya. Anehnya, ia sering berlaku pada waktu puncak, sama ada waktu penumpang mahu ke tempat kerja atau balik dari kerja.
Dan bayangkan pula, betapa sesaknya stesen terutamanya Stesen KL Sentral dengan pengguna yang menunggu dengan wajah letih dan badan yang penat. Sudahlah letih berdiri menunggu komuter tiba berjam-jam lamanya, kena berasak dan berebut pula bila mahu menaikinya. Kadang-kala sehingga komuter yang ketiga atau keempat barulah kami dapat menaikinya.
Saya percaya, sebahagian besar emosi pengguna juga sangat tertekan dengan masalah yang tidak berkesudahan ini. Saya fikir, jika tidak sabar sudah lama pengguna perkhidmatan komuter mengalami stres melampau, kalau pun tidak gila.
Sudah puas merungut dan mengadu tetapi nampaknya suara pengguna seperti kami tidak didengari oleh pihak-pihak atasan yang saya percaya tidak pernah merasai dan mengalami sendiri keperitan berebut, bersesak dan berdiri di dalam komuter.
Dari segi imej, saya percaya imej KTMB sudah lama tercalar, bukan sahaja di mata rakyat Malaysia tetapi juga pelancong negara luar yang datang melancong dan menggunakan perkhidmatan komuter.
Tidak perlulah merasa malu kepada mereka dalam hal ini kerana KTMB wajar merasa malu kepada rakyat Malaysia terlebih dahulu atas perkhidmatan yang diberikan. Sejarah panjang penubuhan Keretapi Tanah Melayu menjadi pengangkutan tertua di negara ini nampaknya tidak mempunyai signifikan lagi.
Saya sering tertanya-tanya, sudah tiada cara lagikah untuk pihak pengurusan KTMB menyelesaikan masalah lapuk ini? Sudah kehabisan ideakah para pegawai atasan mereka untuk mengkaji punca kelemahan pengurusan mereka sendiri?
Atau mereka mengambil sikap untuk mendengar sahaja tetapi tidak bertindak kerana beranggapan sekecoh mana pun pengguna, mereka tetap akan naik komuter juga - kerana sebahagian besar daripada kami memang tiada pilihan. Jika itu yang berlaku, ia memang sangat menyedihkan.
Saya juga sering terfikir, tidakkah kita dapat belajar dan menimba ilmu daripada negara Jepun dan Switzerland yang mempunyai sistem perkhidmatan kereta api terbaik di dunia?
Sesungguhnya saya dan pengguna-pengguna komuter yang lain sudah muak dengan pengumuman kelewatan melampau tren komuter (tidak kira apa pun puncanya) yang hampir saban hari kami dengar.
Selain daripada pihak pengurusan KTMB, saya tidak dapat tidak dari menyentuh tentang Kementerian Pengangkutan sendiri. Saya fikir, masalah pengangkutan awam di Malaysia memang agak kronik (dalam hal ini sudah tentulah perkhidmatan komuter).
Sudah sampai masanya pihak kementerian berbuat sesuatu yang tegas bagi mengatasi masalah ini, dalam keadaan di mana sebahagian besar rakyat bawahan dan pertengahan bergelut dengan kepayahan hidup akibat kegawatan ekonomi. Bantulah kami melawan kepayahan itu dengan cara menyelesaikan masalah pokok yang sewajarnya ditangani oleh tuan-tuan yang bijaksana.
Saya fikir, pihak kementerian pasti bersetuju bahawa bidang pengangkutan bukan sahaja tentang kebanggaan melancarkan berapa banyak destinasi baru oleh syarikat-syarikat penerbangan tetapi juga tentang berapa banyak masalah domestik pengangkutan yang harus diselesaikan.
Barangkali kami tidak mempunyai kereta besar dan mewah untuk ke tempat kerja, tetapi kami masih perlu bekerja walaupun hanya dengan menaiki komuter.
CEK ROSE
Shah Alam

Tuesday, April 14, 2009

Cupcakes~~~


Sajer ... bosan ... teringat pasal cupcakes ... ader pic ... upload ... hihihihihi ... just nak share ... hari adik ipar bertunang ... aku order cupcakes di Subang Jaya untuk dijadikan hantaran...memang serah bulat-bulat pada empunya badan yang buat cupcakes ni untuk design segalanya...hasilnya...hah!!! Memang berpuas hati ... sedap ... order 16 biji ... kasi 7 biji ... hihihihihi. .. selebihnya ... melantak la ... saiz yang diorder ialah 'M'...selain untuk dijadikan hantaran...boleh jugak dibuat untuk kek birthday ... buah tangan ... hadiah ... kalo nak tengok cupcakes-cupcakes yang comel ... boleh la layari http://lea-oven.blogspot.com

Thursday, April 9, 2009

Bu...nak 'mom'!!!~~

Adib suka makan roti butterscotch...maybe sedap...tapi mmg sedap pun...orang kata roti tu mahal...sebungkus RM4...mahal erk???Adib akan minta kalo nampak bungkusan roti tu...seronok tgk dier makan...tapi yang x laratnya nak mengutip nanti...hihihihih

Ini dia roti butterscotch!!!~~


Ibu...nak mom!!~~


Nyummm...sedap...


Nyummm....

Ummmhhhh...ummmhh...

Friday, April 3, 2009

Memek-memek wajah Adib

Diantara memek-memek wajah Adib
Riang ria di hari raya...pic fav ibu...kalo outstation pasti ibu bw pic ni...

Cool...ha...ini muka yang biasa dier buat la...tgk pd mood

Sakit gigi...time ni dier x nak ngan ayah dier...nmpk ibu...mcm ni la muka dier

Nganga...actually time ni dier dok agah kereta sebelah...hahaha

Berdekah sakit perut...actually...dier x suka dok atas mainan dier...tp ntah apsal dier buat muka mcm tu...hihihi

Muka herot..actually dier nak something tapi x dapat...


Bila dah jadi ibu...



Bila dah jadi ibu Adib...

1. Pegi maner pun nak jer heret si Adib tu...
2. Kalo pegi tempat shopping...nmpk jer baju comel-comel...nak jer beli utk Adib...
3. Percaya la...bangun pagi...mesti cium Adib then baru ayah...sorry ayah...
4. Sanggup EL kalo Adib x sihat...
5. Pantang nampak Adib main mainan org lain...nanti mesti pegi carik...
6. Alert pada saiz kaki Adib...nak beli kasut baru...kalo sendiri...kasut sampai ternganga pun x heran...x percaya...? Tanya la bos...hihihihihi
7. Setiap malam mesti berguling ngan Adib...ayah buat aper? Dier dah x heran coz ader teman baru..."download komik"
8. Kalo hujung minggu...yang difikirkan bila bangun..."aper Adib nak breakfast erk?"
9. Setiap petang balik dari kerja mesti ader belikan something untuk Adib ngunyah...dah jadi tabiat...roti...kek...atau pisang goreng...keropok? X nak la ajar...
10. Suka kumpul baju Adib...dah berhelai-helai still rasa x cukup kalo nak pegi jalan...kalo ader event hujung minggu...hari jumaat tu...mesti nak jugak cari baju baru utk Adib...ayah?...geleng kepala jer tgk...hihihihihi

Thursday, April 2, 2009

Argh!!! KTMB ni sajer menguji aku~~

Semangat aku balik petang tadi...geram...hampeh tol...baru puji semalam KTMB.."bagus akhir2 ni yer..tepat waktu tren datang"...makan puji betul KTMB nih...hari ni 3 tren delay...bayangkan macam sardin tembam dalam tren...yang aku pelik...diorang x kasihan ker kat penumpang2...masing2 nak balik masak...nak rehat...nak ambik anak...gerammmmmm...kat KL Central...lagi kasihan...separuh x boleh naik...pastu ader pulak pegawai2 KTMB yang turun buat muka derk jer...aishhhhhhh...geram nyerrrrr...aku balik umah pukul 5.00 pm...sampai umah pukul 7.00 pm...aper nak jadi ngan KTMB nih???~~~ Hari ni dah masuk utusan...ader orang mengadu...buat peel balik...aper nak jadik x tahu la...aper masalah pun x tahu la...tren x cukup ker...tapi boleh pulak buka stesyen lagi...x cukup peruntukan ker...hari2 aku melabur RM7.60...itu aku sorang...management??? Korang pegi la sendirik tengok kat ofis dier...aku pun x tahu la...yang aku pelik...penumpang haruslah memahami keadaan KTMB...tapi harus x KTMB memahami penumpang?
Kat sini aku nak cadangkan pada KTMB agar...kalo delay lagi...penumpang berhak menuntut separuh harga kembali tiket perjalanan...baru padan muka...baru tahu nak perbaiki perkhidmatan...aiyakkkkkkkk...manyak susah loooooo!!!!

Boss dah balik!!!

Minggu yang penuh ngan kebosanan. 3 hari x dengar suara bos aku. Hihihihihi...ader emergency balik Kedah. Senegeri ngan aku. Sebelah daerah aku. Dekat jer.Tapi kalo bersembang keluar la loghat kedah kekampungan kami...hihihihihi. Hari ni bos aku dah balik...kecoh satu department ngan suara dia...kami pun sama naik la...apa nak heran...semua keluarkan suara yang sumbang-sumbang...hihihihihi...bukan apa...bila bos x der...nak buat keputusan susah...TAPI...nak pi SOGO senang...hahahahah...TAPI kalo ader bos...kekadang ngan bos sekali pi SOGO...itu yang best...ingat senang nak dapat bos macam ni??? Aku kekadang nak sabar macam bos aku pun susah...tapi bos aku boleh sabar ngan aku...hihihihihi...dier pun selalu kena ngan aku jugak..dalam erti kata lain...nak jumpa bos macam ni satu dalam sejuta...hihihihi
*Tips*
1. Kalo nak kenakan bos...tengok mood bos dulu...
2. Kalo nak ajak bos shopping...tengok kewangan dier dulu...pastu cucuk (hasut)...baru ajak...hihihihi
3. Kalo nak suruh bos belanja...buat keja yang dier suruh dulu...pastu baru tuntut...
4. Kalo nak buat bos marah...EL la seminggu...hihihihihi
5. Kalo nak ambik tempat bos...korang fikir la sendirik mcm mana nak buat...hahahhaha

Suami yang penuh sentuhan kasih

Ada 10 nasihat untuk suami dalam memahami hubungannya dengan isteri:
1. Bersikap tegas dan lemah lembut terhadap isteri Betapapun seorang wanita itu mempunyai kemampuan dan kemahuan yang tinggi, memiliki kemahiran serta percaya terhadap diri sendiri namun pada hakikatnya, ia masih ingin mencari perlindungan dengan seorang lelaki. Jika keinginan mencari perlindungan itu datangnya dari wanita, namun selalulanya ia merahsiakannya. Seandainya hajatnya tercapai, ia mengharapkan layanan yang lemah lembut dan amat mengharapkan perlindungan dari lelaki yang bertanggungjawab. Sifat lemah lembut dan tegas ini harus dimiliki oleh lelaki kerana setiap isteri mengharapkan suaminya mampu menjadi pemimpin dalam rumahtangga yang dibina. Menjadi pemimpin bukan bermaksud menjadi "boss". Sifat tegas dan lemah lembut ini biarlah kena pada tempatnya.
2. Memberi pujian terhadap isteri Peranan wanita sebagai ibu menyebabkan ia perlukan perlindungan daripada keyakinan. Hanya suami yang bijaksana dapat memberikan keyakinan kepada isterinya. Dengan cara memberikan penghargaan seperti pujian, hadiah ataupun ungkapan yang boleh menambahkan keyakinan dalam diri isteri. Jangan merasa hairan jika seorang wanita selalu bertanya kepada pasangannya, "Adakah engkau cinta padaku?" Pertanyaan ini bukan bermakna ia tidak percaya kepada pasangannya tetapi ia menginginkan keyakinan untuk dirinya. Oleh itu, suami usah jemu dengan ungkapan itu, malah berusahalah untuk mengerti hakikat seorang wanita.
3. Menentukan batas tanggungjawab Islam telah mengatur tanggungjawab terhadap suami dan isteri. Suami berkewajipan mencari nafkah yang halal untuk kelurganya dan isteri pula berkewajipan melayan suami serta mengasuh anak-anak. Ini bukan bermakna tanggungjawab lain patut diabaikan, malah semua tanggungjawab lain seharusnya dipikul bersama mengikut keadaan masa dan tempat.
4.. Menghindari kritikan terhadap isteri Kritikan bukan satu-satunya cara untuk menyelesaikan masalah. Ia boleh dilakukan, namun biarlah dengan lembut dan bertempat. Jangan sesudah bernikah, suami merasa berhak berkasar, mengkritik dan menghina isteri sewenang-wenangnya kerana banyak kesannya pada isteri. Suami yang terlalu banyak mengkritik isteri akan meninggalkan kesan negatif terhadap isterinya iaitu:
•Perasaan isteri menjadi tertekan akibat menahan marah
•Menimbulkan pelbagai jenis penyakit fizikal akibat daripada perasaan kecewa dan tekanan batin
•Isteri menjadi pemarah, pendiam, kadangkala hilang keinginan untuk bersama
•Akibat selalu dikritik serta tidak dihargai, isteri akan kehilangan identiti dirinya sendiri
•Untuk menyenangkan hati, isteri akan menyalahkan anak-anak
•Jika perasaannya terlalu tertekan, mungkin ia inginkan perceraian
5. Memperhatikan sesuatu yang romantik Suami seringkali kurang memperhatikan keperluan yang tidak begitu penting seperti ulang tahun isteri, perkahwinan dan sebagainya. Namun bagi wanita, hal sebegitu penting. Cinta bukan hanya berkaitan dengan perasaan tetapi juga berkaitan dengan aktiviti romantik yang mempunyai nilai yang bererti dalam diri wanita... Mungkin sesuatu yang tidak bererti pada lelaki namun ianya amatbernilai pada wanita. Oleh itu suami harus banyak mempelajari keperluan isteri dan tidak menganggap remeh terhadap kepentingan isteri.
6. Memahami isteri yang ingin selalu di samping suami Setiap isteri selalu menginginkan serta merindukan untuk selalu bersama suaminya. Isteri selalu mengharapkan perhatian yang cukup dari suaminya. Kerana itu, suami yang baik akan berusaha meluangkan masa untuk bersama isterinya. Selalu bersama boleh meningkatkan kasih sayang.
7. Menjaga perasaan aman dalam kehidupan isteri Suami yang bertanggungjawab akan selalu memberikan rasa aman dan tenteram terhadap perasaan isterinya, selalu berusaha menyelesaikan setiap masalah rumahtangga dengan secepat mungkin. Berusaha membantu menyelesaikan masalah isteri.
8. Memahami gelora jiwa isteri Wanita lebih mudah mengalami perubahan emosi jika dibandingkan dengan lelaki. Jika suami dapat menerima hakikat perubahan emosi isterinya, maka isterinya pasti dapat menerima suaminya sebagai orang yang dapat membimbing hidupnya.
9. Membina kerjasama yang baik Suami yang boleh diajak berbincang dan selalu bekerjasama dengan isterinya akan mampu mewujudkan keluarga bahagia.
10. Memenuhi keperluan peribadi Tidak ada dua wanita di dunia ini yang sama, kerana masing-masing memiliki peribadi yang khusus. Wanita mempunyai sifat yang unik baik dari segi emosi mahupun keinginan. Suami yang bijaksana akan mudah memahami akan keperluan peribadi isterinya dan mampu melaksanakan tanggungjawabnya sesuai dengan kemampuan dirinya.

Kamus Loghat Kelantan

Kali Arung - Sekaligus
Air Geh - Air BerkabonatJ
auh Sapok - Teramatlah Jauhnya
Panah Terik - Panas Yang Teramat Sangat
Comel Lote - Comel Yang Amat
Sejuk Ketta - Sejuk Yg Sangat
Ite Lettung - Tersangatlah Hitamnya
Punoh Jahne - Rosak
Gura Bewok - Gurauan Yang Menyebabkan Pergaduhan
Taik Aye Muna - Tahi Ayam Yang Masih Hangat
Kona Lepe - Corner
LipatKelecak - Terpelanting
Nakuk Paik - Penakut Yang Amat
TinggiLonjong - Tinggi Sangat
Tinggi Nya - Yuk Sama Macam Di Atas
Masing Pekkok - Teramat Masin
Nipih Nayyang - Sangat Nipis
Maknga - Cuai
Babei - Degil (Tak Tau Nak Eja Camne)
Jabir / Supek - Plastic Bag
Koghok - Tengkorak
Kehek - Muntahkan Semula
Puahsang - Boring
Meppeh - Tak Larat
Kepeh Blepeng - Sangat Kempis
keghah kekong -keras yg teramat
koho/selo - perlahan/slow
kettuk heghek -kentut
gapo dio -apa / apa
diaghoyak -bgtau
blago -berlanggar
mokte- rambutan
woh kekoh caa -kuih buah melaka
ccongek -tejungkit
kupik hangik -kedekut nak mampos
woh tteghe-buah gajus
nnetting- melantun
deghah -deras / laju
manih letting -manis yg amat
pok-e-dèng -pepatung