Friday, May 7, 2010

Teringat dan air mata pun meleleh...

9 Mei hari Ahad ni khas untuk ibu-ibu sedunia, sebak pun ada tengah dok menaip nih. Apanya tidak, sesambil menaip dok dengar lagu "ayah dan ibu" nyanyian Allayarham Sudirman. Itu memang lagu kegemaran aku. Disebabkan lagu itulah aku gelarkan diri aku sebagai IBU dan suamiku sebagai AYAH.

Bila dah besar nanti, anak-anak aku dengar lagu tu terus teringat kat aku. Hihihihi. Tak pernah sekali pun aku diajar untuk meraikan hari IBU atau BAPA. Dah nama pun orang kampung. Aku didik dengan tegas. Kurang kasih sayang? Aku rasa cukup. Terlebih rasanya. Kalau dinilai kembali, tiada beza di antara kami adik beradik.

Masa aku kecil-kecil dulu, kalau aku nak sesuatu benda, jangan haraplah aku boleh dapat. Semua kena usaha. Simpan duit dan beli sendiri. Waktu tu aku rasa macam teramat 'kejam' mak dan ayah aku. Tapi sekarang, aku nak ucap berbanyak-banyak TERIMA KASIH pada mak dan ayah aku. Sebab didikan macam tu lah aku jadi sebegini. Alhamdulillah.

Tapi sayang seribu kali sayang. Tak sempat pun aku nak ucap pada ayah aku. Dia dah pun pergi dahulu sebelum aku sempat mengucapkannya. Tak pernah sekali pun aku cium pipi ayah. Kecuali kali terakhir dia di dunia. Kalau sekarang diminta aku imbas kembali kenangan pahit bersama arwah, sesungguhnya aku sendiri dah tidak berapa ingat kenangan-kenangan pahit bersamanya. 

Pada mak aku kat kampung, sekejap lagi aku nak call dia. Tak sabar nak tunggu dia datang rumah baru aku. Membawa bersama pokok-pokok cili untuk aku. Hihihihihi. Baik punya anak. Untuk Mak, nanti ceq cari hadiah special walaupun bukan diberi pada 9 Mei nih sebab jauh. Nanti mai sini ceq bagi...mmmuuuuaaahhhhh!!!


No comments: