Wednesday, June 29, 2011

Rezeki~~

"Seharusnya kita wajib mensyukuri segala rezeki yang diberi olehNYA."

Ayat di atas kadang kala membuat seseorang itu pasrah dan redha dengan apa yang dirinya dapat. Tanpa usaha, tiadalah hasilnya. Namun bagaimana pula yang usaha terus berusaha masih tiada hasilnya. Adakah semua itu masih perlu kita redha sahaja?

Inilah yang berlaku pada organisasi saya sekarang. Walaupun saya tidak terlibat namun, saya sebagai seorang pekerja, saya ada hak untuk mengetahui apa yang saya dapat dan apa yang saya tidak dapat. Ini kerana sistem yang dijalankan juga dicipta oleh manusia. Pelarasan gaji baru sahaja dibuat namun saya melihat ia masih belaku 'kelopongan' di dalam pelarasan itu. Yer, saya akui rezeki masing-masing, tetapi bagaimana pula yang pekerja-pekerja yang asyik menjadi mangsa kepada 'kegelojohan' majikan yang tidak gemarkan kepada pekerja-pekerja yang menjadi 'pembangkang' di dalam organisasi. Membangkang bukanlah sebarang membangkang. Bukan seperti politik. Tetapi dalam isu kerja, masing-masing mempunyai tanggungjawab dan perlu dilaksanakan. Yang mahir diberi tanggungjawab lebih untuk 'mencover' bagi yang tidak mahir. Tetapi upah yang diberi adalah tidak setimpal dengan tanggungjawab yang diberi. Saya beri beberapa 'kelopongan' yang berlaku. Apabila saya mulakan bicara ada yang 'smash' pada saya "SESEDAPPPP MULUT JERRRR". Nampak sangat tidak dapat terima kritikan. Ok, letakkan anda di tempat saya dan fikirkan apa yang patut dibuat.

1. Salah seorang kakitangan tidak layak dinaikkan gred kerana tiada kelayakan TETAPI ada kakitangan yang  dinaikkan gred walaupun tidak mempunyai kelayakan (Degree, Diploma, master..bla...bla...)

2. Staff senior (lama) yang berkhidmat dah berpuluh tahun diberi upah RM2,600 (gaji pokok). Apabila berlaku pelarasan terdapat kenaikan dan perbezaan upah baru ialah sebanyak RM 100 iaitu dari RM2,600 ker RM2,700. Staff junior (baru) yang berkhidmat 7 tahun (baru la kiranya) diberi upah RM1,600 (gaji pokok). Apabila berlaku pelarasan terdapat kenaikan dan perbezaan upah ialah RM1,100 iaitu dari RM1,600 ke RM 2,700 di mana gaji pokok yang ditetapkan adalah sama dengan staff senior tadi. Adilkah itu?

Saya berasa hairan dengan sistem yang dilaksanakan. Apabila ditanya jawapan yang diberikan seperti tidak bersedia. Apabila diberi kritikan mulalah marah dan melenting. Manusia...manusia...


2 comments:

Adam Nuha said...

aku sudah tidak tahu apa nak komen....hatiku sudah tawar...tp hidupku harus diteruskan demi anak2ku...

AiNeRzA said...

haruskah berdiam saja....