Thursday, November 19, 2009

PRIHATIN @ MENYIBUK???!!!

Tajuk entry bunyi agak kasar...tapi jangan risau...ini adalah satu titipan naluri aku yang akhir-akhir ini agak sensitif bila dibincangkan...

Aku ada seorang kawan yang bekerja di sebuah jabatan agama. Banyak cerita yang dikongsikan bersamaku. Semua itu bukan tujuan untuk memalukan insan-insan daif tersebut...tetapi dia juga hanya insan biasa yang kekadang tidak dapat menerima semua perkara-perkara yang berlaku atau telah berlaku di depannya.jadi aku berniat untuk berkongsi bersama kalian bagi tujuan memuhasabahkan diri kita.Ini di antara cerita yang dikongsikan.

"Tadi ada sepasang orang la datang untuk daftar nikah bagi kandungan anak luar nikah...saya sedih la...yang datang tu...bukannya Cina...India...sah-sah la melayu...ISLAM....saya sedih bila si lelaki berkata...

"Akak...kalau boleh cepat yer proses...sebab esok saya SPM"

Berderau hati saya...

"Habis...perempuan berapa umur..?"

"Tingkatan 3 kak...dia dah mengandung 5 bulan...ini yang nak kena nikah nih"

Hancur hati saya...walaupun itu bukan anak,adik,kakak atau abang saya...tapi segalanya hancur...bayangkan satu hari bukan 1 atau 2 kes...paling-paling busuk 5 kes...belum lagi pasal khalwat...yang ditangkap oleh Imam dan polis....saya tak tahu lah apa nak jadi dengan budak-budak sekarang...kalau dulu memula nak ambil kenyataan atau statement...saya agak segan untuk bertanya..."bila kali terahir melakukannya.."..."berapa kali melakukannya..."..."Di mana melakukannya"...semua itu adalah statement2 yang diperlukan di makhamah...namun hari ini...soalan-soalan tersebut macam dah makan nasi...jadi rutin...dah x heran...apa nak jadi saya tak tahu la...

Itu di antara cerita-cerita yang dikongsikan...bagi diriku yang mendengar tanpa sebarang kata...hanya mampu beristighfar...takut...berdoa...agar jauhi perkara-perkara begini untuk keluargaku... itulah...anak-anak muda sekarang...bila ditegur...jangan menyibuk...jangan jaga tepi kain orang...tapi mereka tak tahu sebenarnya mereka sudah menyibuk dalam masyarakat dengan melakukan perkara-perkara yang sepatutnya tidak dilakukan...YA ALLAH


4 comments:

CT NORAMIZA said...

fuhh mencabarnya keja pej agama, sian budak2 sekarang, bodoh sombong, ditegur marah, x tegur makin teruk bodohnya...

ibu_arifa said...

risaunyer baca citer nih...

harap2 anak2 kita nnt selamat lah dan dijauhilah dari perkara2 sedemikian.

nza said...

dasyat sungguh..kecik2 dh pndai buntingkn ank org...mesti yg keje kt pejabat cam gitu dh lali dgn crite sensasi nih....Nauzubillah...

AiNeRzA said...

CT NORAMIZA - keja sama jer...cuma situasi untuk menghadapi tu la kot yg agak mencabar...dah tahu benda x betul...dok buat jugak...

ibu_arifa - mmg risau dengan keadaan remaja2 kita sekarang...

nza - akak...mmg dasyat...skang dah jadi baisa...bukan luar biasa lagi dah...