Friday, March 5, 2010

Tip untuk beli tudung~~

Entry aku ke 2 yang ditaip di rumah...satu malam boleh buat 2 entry...hihihihihi...nak upload time lunch la...

Aku tak pernah nak bercerita pasal tip-tip kan??? Ini adalah pengalamanku sendiri...dah beberapa kali aku beli dan menggunakannya...aku bagi sedikit tip la...terpulang pada korang sama ada boleh terima atau tidak...

Aku pernah beli tudung Ariani...time mula-mula diperkenalkan...aku dapat 3 helai...harga time tu RM 75.00 kali lycra...then yang saiz paling kecil...harga RM 40.00...memang gila time tu...bila masuk kedai dia...tak ingat dah...then aku bertukar angin pulak...bila tengok yang harganya RM 25.00...koau tak rambang mata beb...beza tu jauhnya...aku try sehelai...tahu apa keputusannya??? Aku tetap memilih ARIANI...nak tahu kenapa? Nanti aku ceritakan....

Dalam masa ARIANI tengah dijulang tinggi...datang seorang supplier bersama partnership dia...memperkenalkan BALQIS...memang sejibik ARIANI...Cuma harga dia lagi murah...dalam RM 60.00 sehelai...kenapa aku cakap murah??? Nanti aku ceritakan...

Sekarang...aku masih mencari tudung ala-Ariani yang murah dan...BERKUALITI...bukan senang beb...nak dapat yang murah dan berkualiti...itu prinsip aku dalam mencari tudung...aku sanggup pusing satu Jalan Tunku Abdul Rahman...semata-mata nak cari tudung yang murah dan berkualiti...dapat la satu...aku beli 3 helai di kedai yang berbeza...dengan harga di antara RM 20.00 hingga RM 25.00...TETAPI cuma sehelai sahaja yang dapat memuaskan hati aku...baru aku perasan apa yang aku cari sebenarnya...

  1. Sebelum beli...baik korang test dulu...pastikan tiada benjolan berlaku di kepala korang bila memakainya...(jahitan di antara awning dan tudung kemas, tidak berdouble-double jahitannya)
  2. Kalo muka kecik, awning pendek lebih sesuai...kerana kalau panjang ia akan menutupi muka korang...jadi sempit muka korang
  3. Cari awning yang ‘kadbod’nya (benda keras kat awning tu) BUKAN sepenuhnya...cari yang ada ruang kosong di kedua-dua penghujung kiri dan kanan...(nanti kalo sempat aku snap)...kalau korang ambik yang ‘kadbod’ penuh...bila basuh ia cepat membengkok dan benang putus dan kekadang pakai mengembang...muka jadi kembang...
  4. Terakhir...pastikan jahitan disekeliling kemas...
  5. Jenis kain yang sedap dipakai ialah lycra la...kalo cotton...lama-lama ia akan mengembang di muka dan mengecut di hadapan dan belakang...TETAPI terdapat banyak jenis cotton...

Aku memang cerewet dalam hal membeli tudung...kekadang tu aku tak rasa menyesal pun beli tudung yang mahal di Ariani sebab sehingga sekarang aku masih boleh memakainya...tak der bengkok aper pun...tapi sekarang dah tak jejak pun di Ariani tu...sebab aku dah dapat brand lain yang boleh aku beli dengan harga murah dan berkualiti...tak hairan la aku pusing semua kedai tudung di Jalan TAR ader mulut-mulut yang berkata...

“Akak...saya tak pernah jumpa orang yang secerewet akak nih...awning panjang la...jahit tak kemas la...awning bengkok la...pelik la...”

Dengan muka slumber aku jawab...

“Ini akak yang nak beli dan pakai...duit yang nak beli ialah duit akak...kalau duit adik...akak tak kisah...”

Boleh tersenyum dan pilih lagi tudung di depan mata ku...hahahhaha...dasar muka tak malu tol aku...ada aku kisah???? Ha ... kalo korang rasa tip yang aku bagi ni berguna...sila lah gunakan ... jangan malu-malu ... tapi sesaper yang dok area KL nih ... hari Sabtu ... ada pasar malam ... satu gerai di tepi simpang empat (simpang yang semua gerai jual tudung...menghala SemuaHouse) ... situ ader sorang pakcik jual tudung yang aku cakap MURAH dan BERKUALITI ... aku sempat sebat sehelai jer...nanti bila-bila aku nak cari lagi...saper nak ikut????

9 comments:

nadnye said...

pi la jual tudung..

ibu_Arifa said...

ha..akak sama lah dgn perangai saya..mmg cerewat bila nk beli tudung..

nnt letak gambar yer..nk cuba tip2 yg diberi ni..terima kasih

mrs shaifull said...

tips yg penting, berguna & mmg betul pun, ni dr pengalaman sendiri gak, mmg serba x kena, tp bila tgk mak asyik beli ariani je, tp anaknya dokkkk la pakai yg murah, sian akak kan? :) lps ni mmg nak ke ariani lah, patutlah org x jemu2 pegi ariani, sbb kualiti yg penting

AiNeRzA said...

nad - x sempat la...jom!!!hahahahha

AiNeRzA said...

ibu arifa - nanti kalo sempat sy snap yer...malas nak pegang kamera...hihihi

AiNeRzA said...

CT NORAMIZA - mmg betul...tahan lagi ni tudungnya...memadai...tapi first time tu sakit la skit nak keluar...hihihihi

Adam Nuha said...

nak ikut....

Echa said...

salam tuan rumah.. salam singgah.. hehehee.. saya adalah pengguna tudung dezahra.. cuba la pakai dezahra pulak.. memang berbaloi baloi...

rahimah said...

boleh try tgk tudung kat sini kot2 berkenan :) http://www.rahimah.net/tudung.html