Friday, July 17, 2009

Untuk BANDI

Hari ni besday adik bongsu aku...MOHD MASSYABANDI...dah 11 tahun pun...tp dah lm x jumpa dia...budaknya agak penyenyap...pendiam...tapi bila dah kenal...mulut dia pun mula la rancak berkata-kata...sewaktu dia berumur 3 tahun...ayah meninggalkan kami sekeluarga...teringat lagi soalan yang diajukan padanya...


"Bandi...ayah maner...?"


"Ayahkan dah meninggal..."


Sebak bila diingatkan kembali kerana hanya sementara waktu sahaja BANDI dapat mengenali ayah...


hmmm...tinggalkan kisah sedih...mulakan hidup baru...hari-hari yang dilaluinya tanpa kakak-kakak dan abang-abangnya...mesti terasa kesunyian...namun...disebalik kesunyian tersebut...BANDI dihiburkan dengan kehadiran anak saudara yang kecil (aku x ingat la nm si kecik tu) hihihihi...BANDI disenangi oleh golongan budak-budak kecil...tapi sampai bila??? Memang aku di sini pun dapat merasakan apa yang BANDI rasa.


Ketika aku kecil dulu...aku dikelilingi oleh adik-adiku yang lain...so x ada la terasa sunyi...ader teman bermain dan bergaduh...tapi...BANDI??? Nak bergaduh ngan siapa? Nak bermain dengan siapa? Bila musim cuti...kami adik beradik akan merancang untuk balik kampung bersama...waktu itulah adalah waktu yang paling gembira bagi BANDI...dia sanggup meninggalkan semua kawannya...demi kakak-kakak dan abang-abangnya...dia akan minta apa saja yang dia inginkan dan semestinya semua itu akan dipenuhi...seronokkan??? Tapi itu hanyalah sementara...kami semua akan pulang untuk bekerja...BANDI pasti menangis di bawah selimutnya...BANDI x akan keluar dari selimutnya...BANDI akan terperap di bawah selimutnya...

BANDI rajin ke sekolah...BANDI rajin mengaji Al-Quran...BANDI selalu dapat no top 5...kalau datang ke KL ... pasti barang yang dibelinya ialah buku-buku latihan...suatu hari BANDI menyuarakan hasratnya...


"Kak nyah...BANDI ikut balik KL boleh? BANDI nak sekolah di sana..."



Aku hanya mendiamkan diri hingga ke saat ini...kerana terlalu banyak perkara yang perlu aku uruskan bila berpindah sekolah...



Hari-hari yang aku lalui pasti aku teringat akan adik aku seorang nih...x per la BANDI...akak antar hadiah untuk BANDi erk...SELAMAT HARI ULANG TAHUN YANG KE 11 yer... belajar rajin-rajin...jangan tinggal solat...nanti cuti sekolah...datang sini erk...naik bas...hihihihihih...






BANDI yang suka tunjuk peace....



Hadiah untuk BANDI...


4 comments:

CT NORAMIZA said...

sedihlah baca kisah bandi ni, kadang2 bila kita seronok2 kat sini, ada org tgh sedih, tgh perlukan kita kan? tp apakan daya, x semua yg kita rancang, menjadi seperti apa yg kita impikan...

AiNeRzA said...

MIZA - betul tu...rindu sgt kat BANDI...

nadnye said...

kesian kat Bandi.. mesti dia boring kat sana tu.. tu la nak datang KL..

Mama @wisy said...

sedihhhh..megelinang air mataku..